Inleiding
In onze vorige nieuwsbrief informeerden wij u al over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de inhuur van zelfstandigen (zzp’ers) en het nut en de noodzaak om aan de slag te gaan met uw inhuurbeleid. Dit is temeer van belang omdat de Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst op 6 september jl. kenbaar heeft gemaakt dat het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 vervalt.
Per 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen die het kabinet neemt om schijnconstructies te bestrijden met als doel een bijdrage te leveren aan meer zekerheid op de arbeidsmarkt.
In de praktijk betekent het opheffen van het handhavingsmoratorium dat de Belastingdienst vanaf 2025 tijdens controles weer correctieverplichtingen en naheffingen kan opleggen als er binnen organisaties sprake is van schijnzelfstandigheid. Wanneer een organisatie niet aan de regels voldoet kan een naheffing tot maximaal 5 jaar terug worden opgelegd. De Belastingdienst kan alleen met terugwerkende kracht corrigeren tot 1 januari 2025, de datum van de opheffing.
Ten aanzien van het opleggen van vergrijpboetes geldt dat de Belastingdienst deze gedurende een overgangsperiode van een jaar niet zal opleggen, indien de organisatie kan aantonen dat zij stappen zet om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, bijvoorbeeld het opstellen van een gedegen inhuurbeleid.
Tot slot is voor de praktijk van belang dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van modelovereenkomsten is naar mening van het Kabinet niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.
Aanpassingen in de Webmodule
Een van de beheersmaatregelen die u op dit moment in uw inhuurbeleid kunt inzetten is de Webmodule. De Webmodule is in 2021 geïntroduceerd als pilot om voor opdrachtgevers inzichtelijk te maken of ze een zelfstandige (zzp’er) kunnen inhuren voor een klus, of dat er een risico bestaat dat de inhuur als een (verkapt) dienstverband kan worden aangemerkt. Ook in het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties (VBAR) dat naar de Raad van State is gestuurd voor advies, staat te lezen dat de Webmodule kan helpen om voorafgaand aan (maar ook tijdens de arbeidsrelatie) duidelijkheid te geven over de aard van de arbeidsrelatie, met de volgende uitkomsten:
1. Indicatie geen dienstbetrekking;
2. Indicatie geen oordeel mogelijk (grijs gebied);
3. Indicatie dienstbetrekking.
Een van de mogelijke hulpmiddelen om als organisatie op dit moment te beoordelen of bij inhuur van een zzp’er een risico bestaat dat de arbeidsrelatie als een (verkapte) dienstbetrekking kan worden aangemerkt, is de Webmodule. Hierin staan vragen over feiten en omstandigheden van de inhuursituatie op basis waarvan een puntenscore ontstaat waarmee het risico kan worden ingeschat. Zonder dat hier (veel) aandacht aan is besteed, is de Webmodule aangepast.
De wijzigingen in de Webmodule zien grotendeels op een aanpassing in de volgorde van de vragen (her-nummering) en enkele tekstuele aanpassingen. Daarnaast is bij twee vragen het puntenaantal gewijzigd in de weging van de antwoorden. Dit kan van invloed zijn op het puntentotaal. Dit betreft de vraag voor hoelang de opdracht wordt aangegaan (aantal maanden) en de vraag hoelang de opdracht duurt (aantal maanden) in relatie tot de duur van de opdracht. Wordt de opdracht voor meer dan 24 maanden aangegaan, dan geldt nu het volgende puntenaantal:
0-4 uur per week = 0 punten
4-16 uur per week = 5 punten
16-24 uur per week = 8 punten
24-32 uur per week = 10 punten
meer dan 32 uur per week = 10 punten
Webmodule Fiscaliade
De Webmodule is te vinden op de site van de KvK. De vragenlijst kent daarbij, naast de vragen over de arbeidsrelatie op basis waarvan de punten worden toegekend, ook nog overige vragen. De gegevens die u invoert in de Webmodule worden niet gebruikt voor toezicht of handhaving en kunt u dan ook gebruiken om een eventueel risico in te schatten.
Omdat de vragenlijst bij de Webmodule uitgebreider is dan alleen de vragen die zien op de aard van de arbeidsrelatie, hebben wij de webmodule nagebouwd (de ‘nagebootste webmodule’), zodat alleen de vragen die relevant zijn voor de puntenscore kunnen worden ingevuld om snel een indicatie te krijgen over het beoordelen van de arbeidsrelatie. Ook werkt deze nagebootste webmodule in de praktijk als beheersmaatregel voor het inhuurproces sneller dan de online variant. Werkt u nog met onze oude versie van de nagebootste Webmodule, dan adviseren wij om te controleren of het puntenaantal dat hierbij wordt toegekend bij de duur van de overeenkomst en duur van de opdracht, het juiste puntenaantal geeft (zie hierboven). Wilt u een aangepaste versie ontvangen? Neemt u dan contact met ons op, zodat wij hier afspraken met u over kunnen maken en u de nieuwe versie van ‘nagebootste Webmodule’ kunt gebruiken.
Meer weten?
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Aarzel dan niet en neem contact op met één van onze loonheffingenspecialisten Marjon van Ginhoven of Remco Bosma.