In onze recente berichtgeving hebben wij u geïnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot de inhuur van zzp’ers, de aanwezige risico’s en de noodzaak om hiermee aan de slag te gaan . Dit is van groot belang omdat het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 vervalt en de Belastingdienst dan weer correctieverplichtingen en naheffingsaanslagen kan opleggen.
Maak gebruik van onze ”QuickScan inhuur zzp” om voor 2025 uw zzp inhuurpopulatie te beoordelen en inzicht te krijgen in hoeverre uw inhuurbeleid aangepast moet worden.
In onze (reguliere) gesprekken met de Belastingdienst staat het inhuurbeleid standaard op de agenda. Graag gaan wij nader in op wat van u en uw organisatie wordt verwacht met betrekking tot het inhuurbeleid en de wijzigingen per 1 januari 2025.
De problematiek rondom de inhuur van zelfstandigen (zzp’ers) en de nut en noodzaak om aan de slag te gaan met uw inhuurbeleid staat midden in de actualiteit. Zo heeft de Belastingdienst 1 november jl. de ”Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties” gepubliceerd om meer inzicht te geven in hoe een arbeidsrelatie in de praktijk beoordeeld moet worden. Feitelijk komt het erop neer dat het afwegingskader uit het Deliveroo-arrest door de Belastingdienst als leidraad wordt gebruikt en in deze toelichting nader is uitgewerkt.
In ons vorige nieuwsbrief benadrukten wij al de nut en noodzaak om in de periode tot 1 januari 2025 inzicht te krijgen in uw zzp inhuurpopulatie en eventuele risico’s hierin, maar ook om het huidige inhuurbeleid onder de loep te nemen, aan te passen en waar nodig actie te ondernemen.
Om te komen tot een gedegen inhuurbeleid helpen wij u graag met een voor de Belastingdienst herkenbaar plan van aanpak, zodat uw organisatie na afronding over een kader beschikt waarmee voldaan kan worden aan de huidige- en toekomstige wetgeving en risico’s zoveel mogelijk worden beperkt. Dit plan van aanpak is vormgegeven in onze praktische QuickScan inhuur zzp.
Quickscan inhuur zzp
Om voor uw organisatie tot een gedegen inhuurbeleid te komen werken wij met een praktisch en voor de Belastingdienst herkenbaar plan van aanpak. Naast een analyse van de huidige zzp inhuurpopulatie bestaat de QuickScan uit het vaststellen van een basis kader/beheersingsmodel waarmee voldaan kan worden aan de huidige- en toekomstige wetgeving. De QuickScan inhuur zzp bevat de volgende stappen:
1. Inventarisatie van de inhuursituaties
In de inventarisatiefase worden alle vormen en situaties van inhuur binnen de organisatie vastgesteld. Het betreft een brede verkenning naar verschillende situaties en overeenkomsten, waarbij binnen de organisatie wordt overgegaan tot inhuur. Daarnaast wordt bekeken hoe er in de praktijk in de desbetreffende situatie wordt gewerkt. Dit onafhankelijk van wat er in de overeenkomst staat opgenomen.
2. Beoordelen inventarisatie en nemen van beheersmaatregelen
De in beeld gebrachte situaties worden op basis van een praktisch beoordelingsschema gerangschikt en per inhuursituatie beoordeeld in hoeverre sprake is van mogelijke risico’s. Op basis van deze beoordeling kunnen de benodigde beheersmaatregelen worden vastgesteld. Deze maatregelen kunnen onder andere bestaan uit het aanpassen van de opdracht, het tussenvoegen van een intermediair, het in dienst nemen van de zzp’er of desgewenst het beëindigen van een opdracht.
3. Vaststellen inhuurbeleid
Vervolgens is het van belang om voor de toekomst te komen tot een gedegen inhuurbeleid met een procesbeschrijving. Dit nieuwe of aangescherpte inhuurbeleid zal over voldoende beheersmaatregelen moeten beschikken om eventuele risico’s vooraf te onderkennen en deze tijdig te mitigeren. Indien gewenst kan het beleid worden afgestemd met de Belastingdienst.
4. Inregelen van controle en monitoring
Tot slot zal er samen met u een vorm van monitoring en toetsing worden uitgewerkt zodat het inhuurbeleid kan worden gemonitord. Op die manier kan worden vastgesteld of het beleid werkt, intern wordt nageleefd en of aanvullende acties nodig zijn.
Wij gaan graag met u in gesprek over onze Quickscan inhuur zzp, zodat uw organisatie tijdig over een kader beschikt waarmee voldaan kan worden aan de huidige en toekomstige wetgeving en risico’s met betrekking tot inhuur van zzp’ers zoveel als mogelijk kan worden voorkomen.
Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Wilt u meer weten over dit onderwerp of als wij uw organisatie hierbij behulpzaam kunnen zijn, aarzel dan niet en neem contact op met Remco Bosma of Wilmer Visscher.